24 November 2009

PADA DIRI KITA...


Assalamualaikum...

Kita perlu bukti untuk membenarkan sesuatu. Kita perlu dalil untuk meyakini sesuatu. Tanpa bukti dan dalil sesiapa pun tidak akan percaya sesuatu yang dikemukakan. Pada diri kita ada dua perkara yang membuatkan kita sungguh yakin dan membenarkan.

Pertama, apabila "pancaindera" kita mengecapi apa yang dikemukakan. Mata melihat buku meyakini adanya buku, hidung menghidu bangkai meyakini adanya bau busuk, kita memijak tanah meyakini adanya bumi bla...bla...

Kedua, apabila akal kita menerima maklumat yang padanya ada "kesimpulan diguna pakai". Dua tambah dua bersamaan dengan empat, seribu lebih besar dari seratus, api bersifat panas, ayah seorang lelaki bla... bla...

Adanya dua perkara ini, kita meyakini sesuatu dengan penuh kebenaran...

Apakah dengan dua perkara ini manusia tidak cukup lagi untuk meyakini akan adanya Allah swt?.


"Thabbit kulubana ala dinik"

4 kritikan:

PASABREMO PAKPAK said...

btul jg

miera said...

thnX for d entry~

BUJANG SUSAH said...

Assalamualaikum... Salam ziarah dari sahabat.. nice blog n good entry..

Sedikit tips dan info buat teman2 bloggers.. perkara remeh yg kita kurang perasan dan tutor 4 the latest read more.. tengok jgn x tengok.. sila
klik disini.

Semoga bermanfaat insyaAllah.."Sebaik-baik manusia ialah orang yang dapat memberi manfaat kepada orang lain"(Hadis riwayat Al-Qudhi).

"SAMPAIKAN WALAU SATU AYAT"

"Sesungguhnya yang paling ditakutkan daripada apa yang aku takutkan menimpa kalian adalah asy syirkul ashghar (syirik kecil). Sahabat bertanya: "Apakah dimaksudkan syirik kecil itu? Baginda menjawab: Riak." (Hadis riwayat Imam Ahmad).
Wallahualam.

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Melainkan mereka yang beriman dan beramal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran". - Surah Al-Asr:1-3.

blog anda bagus dan bermanfaat...!!! Teruskan menulis.. Semoga sejahtera dan semoga sentiasa diberi keberkatan.. wassalam.

AKMAL AND HANIFFAH said...

terima kasih kepada semua yang meninggalkan komen