22 February 2009

BERUBAH

Assalamualaikum...

Mengapa takut untuk berubah?. Kita acap kali mendengar, perubahan menjurus kepada dua makna sama ada berubah menjadi baik atau berubah menjadi buruk..

Manusia memang selalu dalam situasi begini. Perubahan yang ingin dilakukan bersifat ketakutan. Jika diperhatikan, punca ketakutan ini tidak lain dan tidak bukan adalah kabur terhadap apa yang perlu berubah dan bagaimana cara untuk mengubah. Mana tidaknya, perkara yang kabur seolah-oleh kita berada di alam fantasi sedangkan perkara yang jelas kita berada di alam realiti. Realiti mengatasi fantasi. Menggunakan pena melawan musuh di majalah mengatasi menggunkan bom melawan musuh di alam mimpi.

Kita ambil contoh sekiranya PAS bermasalah maka sudah jelas pendekatan kepada dua sumber wahyu perlu dikukuhkan lagi. Apa yang kita maklum, PAS adalah parti yang meletakkan dua sumber tersebut sebagai asas perjuangan. Dua asas itulah sebagai cara mengatasi masalah. Sedangkan apabila kita melihat UMNO mereka ada asas tetapi asas mereka kabur. Mereka tidak menggunakan asas yang disaran oleh pencipta, bagaimana mereka ingin mengatasi masalah dalam suasana yang tidak ditakuti. PAS kecundang melawan musuh di dunia, di alam kekal abadi ada jaminannya sedangkan mereka....

"Thabbit kulubana ala dinik"

0 kritikan: